SHIT® Skateboard

Frode Goa og hans talent og interesse for skating har ført til etablering av bedriften SHIT® Skateboard Company. I dag er selskapet representert med butikk i Stavanger og Oslo, i tillegg til nettbutikk, og har en viktig plass i Norges skatehistorie. Firmaet selger produkter relatert til skating og surfing, og omfatter skateboards, surfebrett, klær, caps, sko, smykker og annet tilbehør.

Hvorfor egen bedrift?

Bakgrunnen for etablering av bedrift var en trang til å skape noe. Frode Goa ønsket å gjøre noe som andre kan ha nytte og glede av; og samtidig inspirere, engasjere og motivere andre.

SHIT1.jpeg#asset:863


Frode startet bedriften i år 2000 sammen med sin kamerat Kim Stokke, som begge to hadde holdt på med skating, snowboard og surfing i flere år. På den tiden jobbet Frode Goa freelance med illustrasjoner og design, og Kim Stokke var grafitti artist. På bakgrunn av dette ble navnet SHIT varemerkeregistrert, og produkter ble utviklet og designet. Opprinnelig ble produktene solgt engros til rundt 40 butikker i Norge, og i 2006 ble nettbutikken etablert. I kjølvannet av dette ble SHIT etablert med butikk i Stavanger i 2007 og i Oslo i 2009. Produktene selges fortsatt engros, men ikke lenger så mye; bakdelen med å selge til andre butikker er at produktene blir redusert til en mindre hyllerad, og forsvinner blant andre varer.

SHIT har den fordel at de er små og unike, og kan lage produktene akkurat slik de ønsker det. Selskapet samarbeider med flere designere verden over for å skape en egen stil. Bedriften er svært opptatt av kvalitet, og ønsker samtidig å ha en miljøvennlig profil. Klærne produseres i Kina og India, og er produsert i økologisk bomull eller av bambus. Skateboard produseres i Kina; og er blant annet laget av bambus. SHIT har en egen kolleksjon av smykker SHIT® JEWELRY som er laget av brukte skateboards. I tillegg produseres det for eksempel FingerBoards som alle har samme grafikk som de store brettene, og selskapet har fått patent på det unike produktet ShitCover, et beskyttelsestrekk til skateboard, som har fått mønsterbeskyttelse i hele verden.

Kim Stokke forlot selskapet i 2006, og andre investorer har siden hatt innpass i bedriften. Målet er å gjøre SHIT® til et internasjonalt kjent og godt varemerke.

SHIT2.jpeg#asset:864

 
Hva har vært viktig i planleggingsfasen?

Frode kan fortelle at han strengt tatt alltid har vært dårlig på å planlegge. Det har hele tiden vært et mål å planlegge, men ofte er det mange faktorer som spiller inn og endrer planene kontinuerlig. Uansett lærer man masse av erfaring. Målet for fremtiden er å bli flinkere til å planlegge, da dette gir større forutsigbarhet. Planlegging vil helt sikkert være kostnadsbesparende, slik at man vet hva som skal skje i alle ledd fra design, produksjon, innsalg, events og annet.Ved oppstart av butikken i Stavanger ble butikken laget med skating som en helhetlig tanke for interiøret. Gulv og vegger bærer preg av å være en skateramp, og artige effekter har blitt tatt i bruk i hele butikken for å bygge opp om skate-imaget.

SHIT bruker events som en av sine store markedsføringseffekter, og har et eget team av skatere og surfere, ca 15-20 personer, som inkluderer flere ganger Norgesmestere i begge aktiviteter. Teamet representerer selskapet på ulike arenaer. Her brukes det lokale talenter som selskapet er med å fremme. Teamet spenner fra 5 til 29 år. I tillegg arrangeres SHIT SK8 CAMP for unge som ønsker å lære mer om skating. På campene er det kursing, rekruttering, motivering og inspirering. Neste camper skal være i Drammen og Bergen i februar 2011.  I denne sammenheng skaffes det ofte sponsorer som er villig til å dekke kostnadene til fordel for unge som kan benytte seg av tilbudet rundt om i landet. På disse campene er målet god dialog med foreldre, og det er viktig å fremme sunne holdninger som kameratskap, anti-mobbing og null rus ovenfor de unge. Det er viktig å få de voksne til å forstå at skatere er skikkelige folk, og på disse sammenkomstene lærer deltakerne å opptre høflig og skikkelig.


I tillegg til disse skate-campene arrangeres det også andre årlige events:

  • 17. mai skate (stolt skatende i finstasen med norsk flagg i hånden)
  • Go Skateboarding Day, 21. juni (internasjonalt event)
  • Sommer Tour (over hele landet)
  • Halloween kostyme skate event 31. oktober, som er en gøyal og uhøytidelig event i kostyme på skateboard.

Det ligger filmsnutter av alle disse eventene på websiden til SHIT.

SHIT3.jpeg#asset:865
Fotograf: Alex Holm og Martin Mentzoni. Skateboarderen er Frode Goa selv.

Målgruppen til bedriften er i hovedsak de mellom 15 og 25, men de som er veteraner innen skating blir jo etter hvert også eldre, slik at målgruppen utvides, og mange av produktene tilpasses de som er litt mer voksne.

For å få et spenn i design har SHIT introdusert Design a SHIT® T-shirt project. Bedriften har blitt kontaktet av mange som har stilige ideer for design, og benytter dette forumet som en konkurranse for å utvikle nye produkter. Det er svært positivt å få innspill som kan gi bedre produkter og design. I tillegg avvikles det design workshops flere ganger i året for å utvikle nye produkter. Her er hele skate-teamet med, og det gjennomføres brainstorming for å finne nye idéer. Ingen idéer er for dumme, og alle forslag diskuteteres!

SHIT4.jpeg#asset:866

 

Har dere tatt etablererkurs eller fått veiledning?

I oppstartsfasen tok Frode Goa tok kontakt med Ola Barkved i Synergia, som fra da av ble en viktig mentor for gründeren. Dette samarbeider har fortsatt frem til dags dato, og Ola Barkved brukes som en rådgiver for alt som har med bedriftsetablering å gjøre. En avgjørende del av forretningsplanen var å hele tiden være tro mot produktet, imaget og varemerket!

Hva har vært positivt og negativt med å starte bedrift?

Det å kunne drive en bedrift utifra det man har som hobby og interesse er selvsagt enormt positivt! Det er veldig gøy å kunne arbeide med så mange forskjellige ting, og man lærer sinnsykt mye om masse rare ting som design, kvalitet, produksjonsmetoder, varemerker og annet. I tillegg blir man kjent med utrolig mange folk.
Etter mange år som etablerer lærer man selvsagt fryktelig mye. Målet fremover er å fokusere mer på salg til Europa. Bakdelen med eksport fra Norge er at det koster mye i eksportkostnader, og ønsket er å kunne etablere et eget salgskontor i Europa for å slippe tollbarrierer.

I dag har selskapet 3 fulltidsansatte og 5 deltidsansatte. Det følger store forpliktelser med fulltidsansatte. Det er vanskelig å ansette de rette folkene, og det koster mye å lære opp folk, så plukk ut folk med omhu!

Har dere noen gode råd til andre som går med etablerertanker?

Ingenting kommer gratis, og det krever beinhard jobbing å drive for seg selv. Man skal klare å motivere seg selv, og ha beina på jorden når det går bra.
Generelt sett holder folk veldig mye informasjon for seg selv når det gjelder å drive bedrift og utvikle produkter, men allikevel er det viktig å snakke med folk som har kompetanse og får informasjon fra disse. Det er til tider tungt å lære seg alt, men over tid lærer man veldig mye.
 

Lese mer om SHIT® Skateboard Company