Kan du fortelle litt om deg selv og/eller teamet ditt?
HappyDogs består av 5 hundegalne mennesker. Vår visjon er at ingen hunder skal utvikle arvbare sykdommer. Vi skal gjennom en plattform tilby digitale verktøy som følger brukeren fra man ønsker å kjøpe seg hund, og gjennom hele hundens liv. Vi har kjernekompetanse på utvikling, AI, big data og UX.
Hva er historien bak ditt gründerprosjekt? Hva inspirerte deg til å starte dette prosjektet?
Våren 2022 hadde samojed min, Kokkos, sitt første valpekull. Det var en fantastisk opplevelse, men jeg opplevde flere tungvindte løsninger i prosessen. Med lidenskap for å avle sunne og rasetypiske valper, som lever gode liv hos dedikerte valpekjøpere, ønsket jeg å utvikle digitale løsninger som hjelper oppdrettere, valpekjøpere og hundeeiere med å utøve et bærekraftig hundehold. I juni 23 dannet vi team og startet utviklingen av HappyDogs.
Hva motiverte deg til å søke støtte fra SES?
Vi er et selskap uten funding og med begrensede økonomiske ressurser. Derfor var det svært verdifullt å kunne søke på en slik stipendordning. For å utvikle et godt produkt, er man nødt til å ha tilbakemelding fra kundegruppen. Det ble mulig med SES.
På hvilken måte har du brukt støtten fra SES, og hvilke aspekter av prosjektet har den bidratt til?
Støtten ble brukt på deltakelse av Oslo Dogshow, Norges største møteplass for hundeentusiaster. Vi reiste tre stykk fra teamet og vi møtte tusenvis av hundeelskere. Vi hadde stand med konkurranser og delte ut gratis lapper til dem som svarte på markedsundersøkelsen vår. I tillegg registrerte flere seg som pilotbrukere.
Hva har du og din virksomhet oppnådd med hjelp av støtten fra SES?
I dag har nesten 400 hundeelskere svart på markedsundersøkelsen. Dette har gitt oss svært god innsikt i deres pain points og avgjort hva vi utvikler i MVPen. Jeg holdt også foredrag under messen, om hvordan man finner riktig oppdretter, avlskombinasjon og valp fra valpekull. Dette falt i god smak og vi er invitert tilbake neste år for holde foredrag alle dagene. Oslo dogshow var en av de første gangene vi viste oss offentlig og dermed starten på merkevarebyggingen. Vi hadde utallige samtaler og har fått svært gode tilbakemeldinger. "-HappyDogs skulle jeg hatt da jeg kjøpte hund!" var en typisk reaksjon.